Oulujärven Laiva-Osakeyhtiö

tilaus@oulujarviristeilyt.fi

y: 2394079-1

 

Tilausristeilyjen yhteyshenkilö:

Laivaisäntä Ollis Leppänen
p. +358 44 352 3479
ollis@oulujarviristeilyt.fi

Yleisöristeilyjen liput verkkokaupastamme tai Kajaani Infosta:

p. +358 8 6155 2555

  • Facebook Social Icon
  • Trip Advisor Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Google Places Social Icon

Postiosoite:
Oulujärven Laiva-Osakeyhtiö
Kauppakatu 21, 3 krs
87100 KAJAANI

 

Laskutusosoite:

Oulujärven Laiva-Osakeyhtiö

PL 92756

00021 LASKUTUS

 

Verkkolaskutus
Verkkolaskuosoite: 003723940791

Välittäjä: OpusCapita Group Oy - Itella (003710948874)

 

Sähköpostilaskut osoitteella:

OulujarvenLaivaOsakeyhtio.FI.P.112392-6@docinbound.com

Höyrylaivaristeilyjen lähtölaiturit:

 

Kalkkisilta, Kajaani

Kalkkisillantie 4, Kajaani


Paltaniemen Venesatama
Satamatie, Kajaani

 

Kajaanin Telakka

Telakkakuja 1, Kajaani

© 2017 Oulujärven Laiva-Osakeyhtiö.

Please reload

Recent Posts

Kesäkuun alun lauantaipäivänä odottelimme ”sisämaan” porukkaa Kouta-laivalle risteilemään. Satamapaikkamme entinen uiton telakka vaati Tuhkakylän kylä...

Sotkamon maakravut Oulujärvellä

June 14, 2013

1/2
Please reload

Featured Posts

Sotkamon maakravut Oulujärvellä

June 14, 2013

Kesäkuun alun lauantaipäivänä odottelimme ”sisämaan” porukkaa Kouta-laivalle risteilemään. Satamapaikkamme entinen uiton telakka vaati Tuhkakylän kyläyhdistyksen väeltä hieman kaupunkisuunnistusta, mutta lopulta oikea osoite löytyi Sokajärventien suunnalta Telakkakujalta.  Nelisenkymmentä tuhkakyläläistä puheenjohtaja Alpo Partasen johtamana astuivat laivaan. Hieman oli pientä jännitystäkin ilmassa, sillä moni oli ensimmäistä kertaa lähdössä Oulujärvelle.

 

Kerroin sotkamolaisille, että alun perin Kouta-laiva seilasikin juuri Sotkamon vesillä Vuokatti II-nimisenä ja ensimmäisen kerran juhannuksena 1921. Aluksen oli Varkauden Ahlströmin telakalta tilannut Sotkamon Reitin Liikenneosuuskunta ja se kuljetettiin osina junalla Kajaaniin, missä se koottiin vesikelpoiseksi.

 

Muhevan lihakeiton ja laivabaarin antimien jälkeen tunnelma laivan salissa tasaantui ja sisämaan porukkaa alkoikin jo laulattaa. Paltaselällä menimme kohti Karhusaarta myötätuulessa, mutta käännös takaisin Paltasalmea kohti keinutti luonnollisesti hieman laivaa ja sitähän hieman ihmeteltiin. Aallokko oli kohtalaista, mutta Suutarin Jukan kipparointi oli varmaa. Kovalla tuulella ei Suomen suurimmalle järvenselälle, Ärjänselälle lähdetä, vaan pysytellään Paltaselällä ja Kajaaninjoen rauhallisilla laineilla. 

 

Tarinat Kiveksen rosvoista, maanjäristyksen tuhoamasta Paltaniemen kirkosta ja Venäjän tsaarin Aleksanteri I:n soudusta yli Oulujärven sai sotkamolaiset huokaamaan, että ”ihan on kuin olisi ulkomaille tullut”. Vaarojen maisemissa elänyt saattaa ollakin ihmeissään Kainuun merelle tullessaan. Kerron, kuinka Sotkamon Parkuan kylältä kotoisin oleva mummoni ei osannut uida, koska vesistöä ei ollut hänen kotitalonsa lähellä eikä tuon ajan lapsille uintia muutenkaan opetettu.

 

Kun suuntaamme kohti Renforsin Rantaa, moni sotkamolainen näkee ensi kerran entisen paperitehtaan, yhtiön rannat ja yllättyvät Tihisenniemen tehdasalueen laajuudesta. Koetan kuvailla risteilyvieraille ilmasiltaa, jota pitkin puutavara kulki Suvantolan puolelta yhtiön sahalle. Korkea punatiilinen voimalaitoksen piippu on muistona selluloosatehtaasta, joka räjäytettiin 1990-luvulla.

 

Kouta-laivan aikamatka menneisyyteen on taas tuonut rantaan tyytyväisiä asiakkaita ja taitaapa heillä olla muutama tarina kotona kerrottavanaan – samalla tavalla kuin Oulujärven tervansoutajilla Oulusta kotiin soudettuaan.

 

Tarinan tallensi laivaemäntä Päivi Huusko
Julkaistu Koti-Kajaanissa kesällä 2013

 

Tags:

Please reload

Follow Us
Please reload

Search By Tags